Cu totii avem obiective de business din ce in ce mai ambitioase la care sa ne raportam. Dar cum facem sa ne asiguram ca ne atingem aceste obiective din ce in ce mai inalte? De cele mai multe ori, raspunsul sta in mindset, intr-o minte deschisa la noi perspective si in a avea acces la cunostiinte aplicate.
Dar cum te asiguri ca oamenii tai sunt pregatiti mental si din punct de vedere knowhow?
O modalitate este participarea la conferinte care sa iti ofere noi perspective de a vedea lucrurile.
De aceea, astazi vrem sa iti prezentam cateva take-away-uri pe care le-am extras de la ultimele 2 conferinte organizate de noi in aceasta primavara, Innovation Summit si Brand Managers Summit.
Una dintre definitiile preferate ale inovatiei in viziunea lui Domenico Ventura, Ex – Global Head Consumer Sensory Innovation – Tobacco Vaporisers BAT si speaker la Innovation Summit 2015 este “Inovatia = de la idee la profit”. Pare firesc in acest caz ca una dintre cele mai fierbinti intrebari in mediul de business actual este cum devii mai inovator ca si organizatie, mai ales in acest mediu VUCA (volatil, incert, complex si ambiguu). Raspunsul se pare ca sta in primul rand intr-o cultura puternica in aceasta directie si de aici rolul foarte important pe care il joaca profesionistii de HR in aceasta ecuatie.
De aceea, o cultura sanatoasa care incurajeaza divergenta de opinii, diversitatea de experienta si cunostiinte in cadrul echipelor este un ingredient important in fuziunea unor procese de inovatie productive.
Markus Nordberg, Head of Resources Development CERN, ne-a povestit cum stimularea colaborarii si a competitiei intr-un mod sustenabil si absorbtia riscurilor prin lucrul in echipe paralele mixte sunt retete preferate de oamenii de stiinta de la CERN, dat fiind gradul mare de incertitudine si de investitii alocate cercetarii.
Toate acestea, impreuna cu o diversitate foarte mare in randul cercetatorilor implicati le permite sa livreze tehnologii si teorii stiintifice radical inovative.
O cultura a inovatiei este sustinuta si prin stimularea creativitatii.
Am invatat la eveniment cat de multe perspective diferite poti vizualiza daca utilizezi o metoda de gandire, precum e cea a celor “6 palarii ganditoare” sau “gandirea laterala”, metode prezentate de Nigel Newman, Global Lifetime Master Trainer in cadrul fundatiei Edward de Bono. Gandirea creativa nu trebuie sa fie grea, din contra, are nevoie doar sa fie directionata corect, ne-a transmis Nigel.
La acestea se adauga o implementare agila a ideilor rezultate pentru a valorifica si obtine feedback rapid, dupa cum sustine Rogier van der Heide, Senior Vice President & Chief Design and Marketing Officer Zumtobel Group.
Un interes sporit pentru inovatie il observam si in Romania, prin investitiile din ce in ce mai mari pe care le fac companiile intr-o cultura a inovatiei si oameni dedicati.
In ceea ce priveste o cultura a inovatiei, cateva intrebari cheie sunt:
- Care este gradul de eterogenizare a echipelor din punct de vedere cunostiinte, idei, background etc.?
- Cum incurajati colaborarea si competitia sanatoasa la nivelul echipelor?
- Cum incurajati gandirea creativa si generarea de noi idei?
- Exista un sistem de incurajare a angajatilor sa implementeze agil noi idei?
- Exista responsabili cu inovatia in cadrul companiei?
- Este inovatia o prioritate pentru companie? Ce fel de inovatie urmariti: incrementala sau “disruptive”?
Un alt aspect foarte important discutat in cadrul Brand Managers Summit este importanta laturii umane in construirea unui brand si business de succes.
Peter Knapp, Global Creative Officer la Landor si speaker al evenimentului declara:
“Foarte des deciziile de business se iau intr-un mod rational pe baza factorilor economici si operationali, dar de multe ori sunt impactate tocmai acele detalii mici care influenteaza deciziile consumatorului. Tocmai aceste decizii pot avea un cost foarte ridicat.
Un brand este o decizie de loialitate si preferinta.”
Cum ajungem la nivelul urmator depinde de fiecare business in parte, dar e de datoria noastra sa ne reinventam constant pentru a livra si mai multa valoare catre si mai multi clienti.