Adesea primim intrebarea “Ce este, defapt, acest gamification? Un joc, o joaca sau distractie?”. Raspunsul pe care il dam de fiecare data este acelasi: este aplicabilitatea unei mecanici de joc(de la completarea unor spatii libere, folosirea badge-urilor de eveniment, puncte sau orice alt mecanism) pentru incurajarea schimbarii comportamentului. De aici s-a pornit si presupunerea ca este ceva “distractiv”, insa aduce rezultate pentru ca se leaga de motivatiile intriseci ale noastre.
De ce ne motiveaza?
Sunt atat de multe motive pentru care Gamification motiveaza oamenii. Richard Bartle a creat “Bartle Test of Psychology”, o cercetare asupra factorilor motivatori, din care a reiesit 4 personalitati distincte.
1. Achievers
Acestia joaca pentru a castiga, iar clasamentul reprezinta inspiratia lor. De exemplu, daca realizezi un top cu rezultatele activitatii lor, cei care se apropie de primele locuri, maine vor muncii mai mult pentru a se autodepasi, iar cei care nu se afla in top vor face tot posibilul sa intre in top. Achierver-ii isi doresc sa aibe un obiectiv in fata si sa tinda catre el.
2. Explorers
Acestia sunt motivati de castigurile neasteptate aparute pe parcursul “cursei”. Nu sunt interesati sa fie numarul unu ci mai degraba de a explora pentru a primi ceva diferit. Nu le pasa de clasament insa le pasa de un castig neasteptat pentru efortul lor, de exemplu o cafea pentru ca si-au dat check-in in eveniment.
3. Socializers
Cea mai prietenoasa categorie, asa cum ii zice si numele, ei participa la competitii de dragul conexiunilor care se creeaza. Sunt o categorie cu greutate intr-o conferinta, ei fiind cei care prin gamification incurajeaza socializarea.
4. Killers
Opusi categoriei de mai sus, Killer-ii sunt acest grup foarte mic care vor sa fie numarul unu sub orice forma posibila. Acestia se vor implica si vor juca sub forma traditionala provocarile lansate in cadrul unei conferinte, de aceea va trebui sa ai in vedere si acest aspect. Partea buna a lucrurilor este faptul ca ei reprezinta un procent mic din intregul grup.
Spice Up your Conference
Dupa ce te-ai decis ce anume iti doresti de la participantii tai, gaseste metodele potrivite. Mai jos gasiti o lista cu 5 idei fresh de a face acest lucru:
Catchbox
Catchbox este primul microfon din lume care a fost folosit aruncadu-l prin sala. E o metoda simpatica si colorata de a ii mentine pe toti activi, punand intrebari si participand in discutiile lansate de speaker. De asemenea, Crowdmics este o aplicatie pentru telefonul mobil care iti transforma telefonul intr-un microfon care poate fi sincronizat cu sistemul de sunet din sala.
Prezentarile
Apuse sunt vremurile in care o prezentare dura 90 minute si ii tinea pe participanti nemiscati de pe scaune. Azi intalnim tot mai des speakeri ce se folosesc de tehnologie pentru a isi expune punctele de vedere si de a crea interactivitate printre participanti.
Speaker
Mentionam si intr-un articol anterior cat de important este rolul unui Speaker intr-o conferinta. Interactivitatea participantilor tine foarte mult de modul in care speakerul isi expune prezentarea si modul in care poate face follow-up in cadrul evenimentului. Mingea porneste de la el, de aceea are provocarea sa o lanseze cat mai creativ si inedit catre participanti.
Badge-uri
Organizatorii unei conferinte de IT din Brooklyn au provocat participantii sa le ofere datele de contact ale parintilor. Acestia le-au oferit un scurt Bio despre participanti, totul s-a transformat intr-o energie fantastica si discutii bazate pe “Ce au spus ai tai despre tine?”. Un alt hack folosit a fost ca fiecare participant sa isi intoarca badge-ul din fata in spate, astfel ca cei care stateau pe randul din spate stiau cum se numeste persoana din fata lor.
Social Media
Selfie-uri, check-in-uri si citate prezente in eveniment sunt elemente care fac parte din intreaga experienta a unui eveniment. Nu mai este nimic nou in asta. De aceea, de cele mai multe ori evenimentele au propriul hashtag, creand astfel comunitati online de oameni. Profita de acest lucru si incurajeaza postarea constanta pe retelele de socializare, aduna toate aceste postari cu ajutorul unei platforme si transforma-le intr-un LIVE wall.
Te invitam in sectiunea comentarii pentre a discuta mai multe despre provocarile de a mentine pariticpantii activi cu ajutorul metodei de gamification.