O oportunitate care creste engagementul si imbunatateste lucrul in echipa
de Andrew Fieldhous, BIZ Events
BIZ Events este reprezentatul celei mai mari licente de teambuilding din lume, in Emiratele Arabe. Catalyst Teambuilding este reprezentata in Romania de catre UNIVERSUM Events.
Platon spunea ca “Poti afla mai multe despre o persoana intr-o ora de joc decat intr-un an de conversatii”. Motivul pentru care am ales sa incep cu acest citat este pentru ca Platon subliniaza importanta jocurilor, in mod special a celor “serioase”, si cat de importante si utile sunt atunci cand vorbim de engagementul angajatilor si dezvoltarea lucrului in echipa intr-o organizatie.
Ce vrem sa spunem prin “jocuri serioase”? Cred ca este important sa stabilim o limita intre jocurile sportive, jocurile pur distractive si cele despre care vorbim noi. Cu siguranta exista un scop si in spatele jocurilor sportive, dar la cele la care ne referim noi sunt cele care, desi au si elemente fun, au obiective de dezvoltare a abilitatilor si oportunitati de invatare. Atributul de “serios” nu inseamna neaparat ca intregul continut al activitatii este serios, doar ca abordarea se bazeaza pe engagementul oamenilor si cresterea lucrului in echipa.
Este clar ca lucrul in echipa este ceea ce isi doreste fiecare organizatie; inainte de toate omul are nevoie de socializare, sa lucreze alaturi de alti oameni si sa interactioneze cu ceilalti. Echipele ca si compozitie pot fi diverse si ca orice alta abilitate, lucrul in echipa se poate invata si dezvolta intocmai pentru ca echipele sa devina din ce in ce mai bune in ceea ce fac si pentru a aduce rezultate.
Una dintre cele mai mari pasiuni ale mele este aceasta abilitate, de a lucra in echipa; intotdeauna am fost un “team player”, inca de cand eram copil si jucam in echipele sportive ale scolii pana cand am devenit Director Comercial al diviziei de teambuilding din Biz-Group. Pe parcusul anilor, am observat cum activitatile bazate pe lucrul in echipa au crescut, evoluat si au devenit un instrument valoros in lumea moderna.
Inca de cand am inceput sa rulam activitati de teambuilding si programe de simulari de business in Emiratele Arabe Unite, am observat o crestere masiva a numarului de clienti care aleg aceste programe. In 2010, am organizat aproximativ 175 de activitati de teambuilding unde au participat 14000 de oameni. In 2014, aceste numere au atins 360 de activitati cu 32000 de participanti. Ca parte componenta din Catalyst Global Network, pot spune ca o crestere asemanatoare au obtinut si celelalte 32 de companii partenere.
De ce au devenit aceste activitati populare? Iata cateva motive:
Evolutia – vremurile in care un teambuilding insemna cateva scanduri, sfori si butoaie si o echipa care trebuia sa traverseze un rau imaginar sunt vremuri apuse. Cresterea nevoilor a dus la cereri mult mai softisitcate, mai “wow”. Din acest lucru au rezultat experiente mult mai inovative, creative si antrenante care aduc un impact memorabil. Replici precum “Am facut asta, altceva?” din partea clientilor au inspirat companiile sa creeze activitati creative si imbunatatite. Acest factor impreuna cu o industrie in care competitia este crescuta au ridicat gradul asteptarilor. Oamenii au devenit mai atenti la detalii, mai experimentati si au asteptari mai ridicate, de aceea activitatile create trebuie sa se ridice si sa depaseasca aceste asteptari.
(De exemplu, activitatea de teambuilding Orchestrate – transforma o Echipa intr-o Orchestra in doua ore. Nu ma crezi? Priveste aici.)
Comunicarea – MIT’s Human Dynamics Laboratory au realizat un studiu care arata ca, printr-o mare consecventa, comunicarea in cadrul echipelor este cel mai important indicator al succesului unei echipe. Atat de mult incat este la fel de semnificativa precum ceilalti factori – inteligenta, personalitatea, talentul. Petrecand timp dezvoltandu-ti abilitatile de comunicare alaturi de colegii tai intr-o activitate de teambuilding este de departe mai de valoare decat lucrul de unul singur. Companiile au inceput sa puna si mai multa valoare pe imbunatatirea comunicarii.
Practica, mama perfectiunii – cele mai multe companii folosesc exemple de persoane cu experiente unice din domeniul sportului sau militar pentru inspiratie. In ambele domenii, echipele petrec 90% din timpul lor pentru antrenamente, si doar 10% facand activitatea respectiva, in business lucrurile se intampla invers. Tot mai des, oamenii realizeaza ca activitatile de teambuilding de tipul simularilor de business sunt o oportunitate de practica, chiar daca sunt pe o perioada scurta de timp.
Greseste intr-un mediu sigur – cu totii suntem de acord ca invatam din experiente – “ce nu te omoara, te face mai puternic”. Acelasi lucru se aplica si in cazul angajatilor care au posibilitatea sa lucreze intr-un mediu sigur, in care implicatiile actiunilor si rezultatele lor nu sunt atat de severe. O activitate de teambuilding iti ofera posibilitatea sa experimentezi, sa incerci idei noi si sa testezi. Chiar daca ajung sa se intample erori, acestea pot aduce invataminte valoroase in sesiunea de debriefing.
Tehnologia – evolutia tehnologiei a adus impact si in industria evenimentelor corporate, adaugand multe elemente de oferit. Accesul la Internet, smartphone-urile, aplicatii usor de folosit, chiar si tehnologia dronelor; toate acestea au creat un mediu creativ ce ofera multe experiente valoroase pentru engagementul oamenilor, lucruri ce nu erau posibile cu cativa ani in urma.
Gamification – merge mana in mana cu tehnologia. Acesta presupune folosirea mecanicii si gandirii din jocuri pentru a invata, implica si distra participantii pentru a rezolva anumite provocari. In business, are implicari dincolo de granitele jocului, ajungand sa fie un instrument din ce in ce mai popular in activitatile de echipa pe care le propunem.
Fara indoiala, exista o crestere a cererii pentru activitatile bazate pe invatare datorita motivelor mai sus subliniate. Stiinta valideaza aceste activitati si impactul pe care il au in imbunatatirea lucrului in echipa. Nu doar facand ceva ca si echipa conteaza; se pierde mult timp in experiente ineficiente, plictisitoare sau chiar cu impact nefavorabil. Echipele ar trebui sa caute oportunitatile potrivite, care se potrivesc obiectivelor dorite. Aceste oportunitati sunt chiar aici; sunt extrem de valoroase si merita investit resursele potrivite pentru a avea rezultatele dorite.