Ce inseamna designul unei experiente de teambuilding? – Universum

Social

Limbă:

Ce inseamna designul unei experiente de teambuilding?

03 iun 2018

designul-unei-experiente-de-teambuilding

Interviu cu Marius Blajut, Trainer & TeambuildingDivision Manager

Astazi stam de vorba cu Marius Blajut, Senior Trainer si Teambuilding Division Manager in cadrul UNIVERSUM Events. Abordam designul unei experiente de teambuilding vazuta prin prisma #theUNIVERSUMexperience.

Teambuilding = abilitati, training si resurse de care echipa ta are nevoie pentru a lucre intr-o armonie. Dar, adevarul este ca acest proces trebuie sa fie unul continuu, incorporat in ADN-ul echipei si organizatiei.

Q:  Care este cel mai mare challenge intampinat in designul unei activitati de teambuilding?

Marius Blajut (M.B.): De departe cel mai provocator aspect si totodata, cheia succesului unei activitati de team-building este o intelegere cat mai buna a contextului organizatiei sau echipei careia activitatea i se adreseaza, precum si a obiectivelor acelui eveniment.

Intrebari precum ‘ce va doriti sa obtineti prin acest eveniment?’ sau ‘ce ar trebui sa se intample ca sa fiti fericiti la final cu timpul petrecut imrpeuna?’ sunt cheia de deschidere a unei conversatii despre un evenimnt de succes. Dupa care o prima propunere, cu scenarii alternative si o runda de feedback pot clarifica in continuare cat mai bine cum arata evenimentul potrivit pentru acea echipa in acel moment.

 

Q:  Cum stabilesti care este abordarea?

M.B.: Primul punct de contact este bineinteles ‘owner-ul’ proiectului, cel care gestioneaza intern obiectivele unui eveniment de team-building. Incercam sa intelegem de la el cat mai bine situatia organizatiei sau a echipei, si motivele pentru care doreste o activitate de team-building, fie ele mai de fun, de inchegarea a echipei sau de schimbare de atitudine. Apoi alegem din portofoliul nostru de concepte pe cele mai potrivite pentru aceste obiective si le personalizam continutul si modalitatea de desfasurare dupa necesitati si context. Cateodata cream un concept de la zero daca ceea ce avem nu este suficient de potrivit. Dupa aceea, ne adaptam grupului cand il intalnim, ca si mod de adresare, mai vivace sau mai linistit, mai formal sau informal. Ce ne ajuta insa foarte mult sunt proiectele recurente cu clientii nostri, pe care ajungem astfel sa ii cunoastem mai bine si sa venim cu abordarea cea mai potrivita.

 

Q: Care sunt top 3 cele mai intalnite obiective? Cum au evoluat acestea in ultimii 5 ani?

M.B.: 1) Fun impreuna! Si merita mentionat faptul ca echipele care se distreaza impreuna, raman mai mult impreuna!

2) Inchegarea echipei – prin: o cunoastere mai buna intre participanti, rezolvarea unor provocari de echipa, si ezvoltarea unor competente – precum comunicarea, trairea unei experiente inspirationale impreuna.

3) Diseminarea unor valori in organizatie sau a unui nou mod de a opera.

In ultimii ani resimtim o trecere din ce in ce mai mult dinspre doar fun si atat inspre o mai buna inchegare a echipei, sau chiar dezvoltarea unor competente.

 

Q: Care este impactul bugetului asupra designului activitatilor?

M.B.: Bugetul influenteaza in mod direct tipul de activitatati pe care le putem desfasura, complexitatea logisticii pe care o putem folosi, senioritatea facilitatorilor pe care ii putem mobiliza.

Aceeastea fiind spuse, cautam intotdeauna cele mai potrivite activitati care sa raspunda obiectivelor evenimentului in bugetul dat. Din cand in cand, mai apar situatii de bugete foarte limitate in care nu ne putem incadra cu nicio activitate in mod corespunzator obiectivelor mentionat, si credem ca este ‘fair’ sa comunicam cat mai transparent acest lucru.

 

Q: Teambuilding vs. Teamdrinking – cum se pastreaza componenta de FUN?

M.B.: Orice teambuilding pentru a atrage participantii are o componenta de joaca, fun. In plus sunt activitati ce necesita o abordare de echipa, unele sunt foarte neasteptate si creative, precum realizarea unei Orchestre impreuna sau a unei flote de barci, sau organizarea unei expeditii pe Everest. Participantii sunt pusi astfel intr-un context nou, inedit, intr-o atmosfera relaxanta si fara presiune, sau sub o presiune de tip joaca, in care se pot juca si test comportamente si atitudini noi.

 

Q: Cum se simte impactul digitalizarii in contextul teambuildingului/procesului de invatare?

M.B.: Avem si dezvoltam tot mai multe concepte cu o componenta digitala, fie prin intermediul unor aplicatii pe ipad / smartphone, sau poll-uri complexe realizate online, dar in acelasi timp, componenta non-digitala sau ‘hands-on’ isi pastreaza importanta. Digitalul usureaza anumite aspecte in desfasurarea unei acitivitati, mai ales cand este vorba de grupuri mari, si are si un rol de familiarizare cu tehnologia pentru unii participanti.

designul-unei-activitati-teambuilding

 

Q: Cum se alege Main Facilitatorul unui eveniment?

M.B.: Vocea evenimentului da tonul si atmosfera evenimentului, si face diferenta intre un grup de participanti mai entuziast sau mai distant.

Acesta este facilitatorul principal (Main Facilitator) si este rolul lui sa se apropie cat mai repede de participanti si sa le prezinte programul intr-un mod cat mai atragator care sa le deschida apetitul pentru implicare. Un main facilitator amuzant, relaxat, spontan, si cu pasiune pentru evenimente poate avea un impact important in reusita unui eveniment. Si totul incepe chiar inainte de eveniment, prin munca de documentare depusa, si la fata locului odata cu sosirea participantilor si interactiunile informale cu ei, care pot apoi alimenta interactiunile in cadru organizat.

 

Q: Dar facilitatorii pentru activitati?

M.B.: Totul porneste de la contextul evenimentului, in primul rand activitatile pe care le vom desfasura, fie ele outdoor sau indoor, de fun sau cu o componenta de ‘learning’, precum si audienta, tipul pe persoane care vor participa – profilul departamentului, nivel de senioritate, impartirea pe sexe. In functie de aceasta alegem facilitatorii cei mai potriviti, fie din intern, fie colaboratori externi.

Avem deja multi colaboratori cu care lucram de multa vreme, si pe care ii cunoastem, stim ca unii sunt mai energici si potriviti pentru outdoor, altii mai calculati sau seniori, potriviti pentru activitati indoor si pentru audiente mai pretentioase / senioare.

In acelasi timp, in functie de proiect, testam si oameni noi pentru a ne mari echipa de colaboratori. Colaborari repetate si de lunga durata duc la sudarea echipei si la implicare cat mai buna in proiectele pe care le desfasuram.

 

Q: Cat de important este follow-up-ul? Cum il masori?

M.B.: Dincolo de impresiile la cald imediat dupa eveniment, ne ajuta foarte mult sa intelegem impactul activitatii asupra participantilor si cat de bine au fost atinse obiectivele. Pentru aceasta avem un formular structurat de feeback online, pentru a completa impresiile la cald si a ne asigura ca aflam tot ce este relevant vizavi de evenimentul desfasurat. In acelasi timp, cu clientii cu care avem interactiuni repetate, luam un pic pulsul reusitei evenimentelor noastre prin felul in care creste relatia cu ei si modul in care fac referire la evenimente anterioare si cat de memorabile au ramas in constiinta participantilor.

 

Si, in incheiere, l-am intrebat pe Marius care este cel mai multumitor lucru la final de teambuilding pentru el, ca Trainer.

„Zambetul participantilor dupa ce au avut o experienta memorabila impreuna, care sa ii apropie, sau dupa ce au descoperit ceva nou despre ceea ce pot realiza impreuna.”