Stiai ca cel mai dorit beneficiu la angajare este certitudinea unui echilibru intre viata personala si cea profesionala? Generatia Y, in special a doua jumatate a acesteia, urmareste in timpul interviului de angajare sa primeasca cat mai multe dovezi in ceea ce priveste existenta acestei balante. Daca acestia nu le primesc, majoritatea nu va accepta oferta, sau cel putin aceia care sunt determinati sa faca performanta intr-un mediu de lucru constructiv.
E adevarat, angajatorii nu pot dicta in totalitate echilibrul, insa pot incuraja si antrena angajatii astfel incat acestia sa isi creeze propriul mod de lucru care sa accelereze productivitate, fara sa uite de viata personala. Daca un angajat este nefericit la locul de munca, cu siguranta acestuia ii va fi foarte greu sa fie fericit dupa terminarea programului, iar balanta nu va fi deloc echilibrata, lasand stresul „sa ii puna bete in roate”.
Iata mai jos, 5 trucuri prin care poti lucra la reducerea stresului angajatilor tai:
#1 Pregateste liderii – Nu lasa un sef de echipa sau departament, responsabil numai de indeplinirea sarcinilor. O echipa performeaza si isi indeplineste obiectivele atunci cand este sustinuta, incurajata, dar mai ales apreciata. Un lider adevarat stie cum sa aloce activitatile pentru a scoate cel mai bun rezultat, acordand fiecarui membru sansa sa faca ce ii place, ce il face fericit, utilizand cat mai putine resurse, energie. Analizeaza daca liderii companiei pot adopta acest comportament. Daca exista loc de imbunatatire, investeste in pregatirea lor prin sesiuni de Training si Team Building.
#2 Afla ce isi doresc – Orice angajat ar trebui sa stie cum arata acea ”Big Picture”, care sunt telurile companiei si cum anume contribuie el la indeplinirea acestora, dar ce se intampla atunci cand un angajator nu stie care sunt telurile personale ale angajatilor? Este simpu, fie acestia pleaca, fie continua fara sa aiba o balanta echilibrata intre viata personala si cea profesionala, irosindu-si energia si potentialul. Nu este simplu insa, sa afli ce isi doresc oamenii care lucreaza cu tine. In calitate de lider, esti dator sa dezvolti medii propice acestor impartasiri. O buna metoda de a imbina utilul cu placutul este desfasurarea unui Team Building in care nu numai tu sa afli despre ei, ci si la nivel de echipa sa fie schimb de informatie. Acest lucru poate conduce pe termen scurt la cresterea increderii in colegii de munca, in manager, dar si in sine, iar pe termen lung la rezultate asociate cu satisfactie personala.
#3 Ofera-le educatie financiara – Principala sursa de stres provenita din viata personala este legata de neajunsurile materiale, unde de multe ori e vorba de cele esentiale. Odata ce ai reanalizat sarcinile alocate si pachetul salarial, asigura-te ca angajatii care dau semne de tensiune si neimplinire financiara stiu cum sa isi gestioneze propriul buget. Din cauza timpului liber limitat, majoritatea dinte ei nu aloca atentie gestiunii, lucru ce genereaza nefericire, chiar si la locul de munca si afecteaza productivitatea. Include in agenda trainigurilor regulate si sesiuni care sa faca trimitere spre acest aspect si vei observa cum acestia vor lucra fara griji.
#4 Mai mult …Work from Home – Poate parea cea mai simpla metoda prin care poti lasa un angajat sa petreaca timp acasa, dar daca nu acorzi incredere si atentie acestui lucru, chiar si cei care fac performanta lucrand de acasa, nu se vor mai simti liberi sa opteze pentru aceasta varianta. E nevoie de sustinere din partea managerului pentru acele momente cand cineva nu are suficienta energie pentru a veni la birou, are nevoie de liniste sau pur si simplu vrea sa serveasca pranzul acasa alaturi de familie, iar a solicita o zi de Work from Home e un act de curaj.
#5 Realoca periodic sarcinile – A sta sau a nu sta peste program, asta-i intrebarea! Vorbind despre resurse si de cat de mult inseamna timpul liber pentru orice angajat, cum ar fi sa ca acesta sa scada din ce in ce mai mult si el sa fie nevoit sa isi prelungeasca timpul de lucru pentru a aduce rezultatele cerute? Daca acest lucru se intampla des, nu-i loc de asteptare, gaseste solutii. Prelungirea programului de lucru conduce la o scadere uriasa a eficientei in rezolvarea sarcinilor, oboseala si cat mai putina placere de a venit la birou. Acestea atrag de la sine si incapacitatea lor de a dezvolta activitati placute in timpul liber ramas, avand o nevoie continua de odihna. Reanalizeaza job description-ul fiecarui angajat si sarcinile generale la nivel de echipa. Un mix sau realocarea acestora poate fi solutia care sa salveze mult timp si energie.
Efortul mentinerii echilibrului balantei din viata personala si cea profesionala este similar efortului mentinerii echilibrului mersului pe bicicleta. E suficient ca o rotita sa nu mearga bine ca intreaga bicicleta sa nu se poata deplasa. O balanta intre viata personala si cea profesionala este echilibrata atunci cand la finalizarea unei zile de lucru, angajatii mai au energie si isi permit sa aloce timp pentru familie, sport, prieteni, relaxare sau chiar desfasurarea altor activitati care sa le maximizeze potentialul, iar de indeplinirea acestora este dator si angajatorul, acordandu-i mediul potrivit.